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Under Construction
Lara Marmor
2017
Oil on canvas. 125 x 110 cm. 2016

Under Construction

Under construction Skilled in the projection of space, Luciana Levinton, trained as an architect, instead of constructing, breaks everything which is at hand. She flattens colonial and modern buildings, American or European, secular and religious. The Cathedral of Habana, the Santo Domingo church or the Leicester Faculty of Engineering in England are left completely devastated. The constructions are dismantled like cars in chop-shops, aimed at selecting the best pieces and materials to set up a new work. Pillars, windows, shards of glass and pieces of cement are chosen. Architecture is the starting point for experimentation with plastic forms working as a reference to construct pictorial space. For example, the work Whitney VI, is the super-positioning of the façade of the former Whitney Museum, today Met Breuer and a net type structure inspired by the Grand Palais of Paris. As can be observed in this and in all the artist?s paintings, left behind are the constructive protocols of architecture in favour of the nonsensical, materialized in abstract images. The paintings are exhibited on a formless structure made of wooden boards, not on a wall or conventional perimeter mural. They are hung freely: paintings at different heights, suspended in space, displaced from the centre of the background, touching the floor or sticking out from the sides of the boards. This exhibition incorporates a new variable on the artist's deconstructive course through expansion from the telling space of the pictures to tridimensional space. The articulation of an uninhabited centre is a space which functions as an experimentation laboratory. Here we can discover that Luciana Levinton, as children do, likes to knock down towers made of cubes to later put them together over and over again. Everything in the artist's universe is under construction. Lara Marmor

Under Construction

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Under Construction

Under construction: Diestra en la proyección del espacio, Luciana Levinton arquitecta de formación, en lugar de construir, rompe todo lo que está a mano. Arrasa edificios coloniales y modernistas; americanos o europeos; laicos y religiosos. La Catedral de la Habana o la Facultad de Ingeniería de Leicester en Inglaterra quedan literalmente devastadas. Las construcciones son desguazadas como los autos en los desarmaderos, con el objetivo de seleccionar las mejores piezas y materiales para levantar una nueva obra. Se eligen columnas, ventanas, fragmentos de vidrio y pedazos de hormigón. En la obra de Luciana Levinton la arquitectura es el punto de partida para la experimentación con las formas plásticas, es la referencia para construir el espacio pictórico. La obra Whitney VI por ejemplo es el resultado de la superposición de la fachada del ex Whitney Museum, hoy Met Breuer y una estructura tipo red inspirada en el Grand Palais de París. Como puede observarse en esta y en todas las obras de la artista, los protocolos constructivos de la arquitectura son reemplazados por imágenes abstractas atravesadas por el sinsentido. Las pinturas se exponen sobre una estructura amorfa hecha de placas de madera y no sobre una pared o muro perimetral convencional. Se cuelgan a través de una disposición libre: cuadros en distintas alturas, suspendidos en el espacio, desplazados del centro del plano de fondo, tocan el piso o sobresalen a los lados de las placas. Esta exposición incorpora una nueva variable en el derrotero deconstructivo de la artista: la expansión del espacio informe de las pinturas al espacio tridimensional. La articulación de un centro inhabitado funciona como laboratorio de experimentación. Aquí podemos descubrir que a Luciana Levinton, tal como a los chicos, le gusta derribar torres hechas de cubos para luego volver a armarlas una y otra vez. Siempre en el universo de la artista el espacio y todos sus elementos se encuentran en construcción.