Subscribe to News
Texts
American Perspective - Berlin.
Juana Libedinsky
2014
Acrylic on vintage architecture magazine page, 30 x 23 cm. 2014

American Perspective - Berlin.

Luciana Levinton's paintings show empty buildings from the cities she feels passionate about, which are portrayed in their most absolute individuality in a geometric and very contemporary way. Hers are vibrant, open paintings that invite us, irresistibly, to inhabit them ourselves as spectators, to travel their pure lines, their flashes of color, their soft curves. Recently, Luciana has given a new twist to that vision so very much hers whose expression is found in the constructions. After finding 70s architecture magazines in her parents archive, both of them are architects, she realized a series of particularly enchanting interventions which are closely related to who she is. The images are related to the local and international architectural avant-garde of the moment but there is no fixed rule as far as her selection is concerned: it could be the dramatic quality of the perspective as well as the contrast of shapes which attracts her to these images. At the same time, in some cases, the geometry or intervention is taken from certain lines or fugues in the architecture, the object of photos or drawings. In other cases, the geometry per se is a synthesis of an architectural construction which in some way is applied over the paper without a direct response to the existing lines and photos. Nevertheless, both themes - acrylic painting and magazine paper perform in harmony. Particularly interesting is that on taking certain select pages, they lose the sense of the story in the original magazine. Instead, they take a brand new place within the logic of the new piece, on one hand each paper holds a dialogue between background and figure and at the same time the relation between each of the pieces responds sometimes to the background, sometimes to the figures. The relation between each one is singular and the whole is also a sole piece. In several cases the figures which appear are two, generating tension between them as well as with the background space. The themes are always very Luciana Levinton: architecture, perspective, color sensitivity, photographic composition, pictorial composition, trajectory, dialogue between the pieces. And once again, the result are paintings which do not pay homage to the easily recognizable architecture which acted as a trigger but to bodies which exist on their own with an internal logic. While this is not necessarily realistic, it is moving and fascinating through its very own merits and reaches the public with a very personal mixture of freshness and strength, somewhere between the poetic and the documentary. Juana Libedinsky, New York, 2014.

American Perspective - Berlin.

Las obras de Luciana Levinton, muestran edificios de distintas Ciudades, que aparecen retratados en su individualidad más absoluta en una obra geométrica y muy contemporánea. Son cuadros vibrantes, abiertos, y que nos invitan de manera irresistible a habitarlos nosotros como espectadores, recorrer sus líneas puras, sus destellos de color, sus suaves curvas. En el último tiempo, sin embargo, Luciana le dio una nueva vuelta de tuerca a la visión tan propia que plasma de las construcciones. A partir de revistas de arquitectura de los ´70 que encontró en su casa, en el archivo de sus padres, ambos arquitectos, realizó una serie de intervenciones de particular encanto y que se relacionan íntimamente con quien es ella. Las imágenes corresponden a referentes, en su momento, de la vanguardia arquitectónica local e internacional, pero no hay una regla fija en cuanto a su selección: puede ser tanto el dramatismo de la perspectiva, como el contraste de las formas, lo que la atrae a dichas imágenes. A su vez, en algunos casos la geometría o intervención se toma de ciertas líneas o fugas de la arquitectura objetó de las fotos o dibujos. En otros casos, la geometría es de por sí una síntesis de una obra de arquitectura que de alguna manera aplica sobre el papel, sin responder directamente a las líneas o fotos existentes. Sin embargo ambos temas (pintura en acrílico y papel de revista ) actúan en sintonía. Particularmente interesante resulta que al tomar ciertas páginas selectas, las mismas pierden el sentido de relato de la revista original. Toman, en vez, un flamante lugar dentro de la lógica de la nueva obra, por un lado cada papel tiene un diálogo entre fondo y figura, y a su vez la relación entre cada una de las obras responde a veces a los fondos, a veces a las figuras, la relación entre cada una de ellas como singularidades, y el todo como una sola obra también. En varios casos las figuras que aparecen son dos, con lo cual se genera una tensión entre las mismas. Y con el espacio de fondo. Los temas son siempre temas bien Luciana Levinton: arquitecturas, perspectivas, sensibilidad del color, composición fotográfica, composición pictórica, recorrido, diálogo entre las obras. Y el resultado, una vez más, son cuadros que no son homenajes a las arquitecturas obviamente reconocibles que actuaron de disparador sino entidades que existen por si solas, con una lógica interna. Esta, que no es necesariamente realista, sí es movilizadora y fascinante por méritos absolutamente propios y llega al público con una mezcla muy personal de frescura y potencia, entre lo poético y lo documental. Juana Libedinsky, New York, Agosto 2014.

American Perspective - Berlin.

.